LDR |
|
|
07981cam#a2200493#i#4500 |
001 |
|
|
1703100206622 |
003 |
|
|
WR 188 |
005 |
|
|
20221129104718.6 |
008 |
|
|
180905s2018####pl#a#########|001#0#pol#c |
020 |
|
|
%a 9788365825148 |
035 |
|
|
%a xx004403466 |
040 |
|
|
%a KR U/DA %b pol %e PNN %c KR U/DA %d POZN U/HAs %d WR O/GW %d WR 188 |
041 |
0 |
# |
%a pol %b eng |
100 |
1 |
|
%a Lewandowski, Roman %c (sztuki piękne). %e Autor |
245 |
1 |
0 |
%a Efekt pasażu : %b konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych / %c Roman Lewandowski. |
246 |
3 |
0 |
%a Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych |
260 |
# |
|
%a Katowice : %b Akademia Sztuk Pięknych, %c 2018. |
300 |
|
|
%a 623, [1] strona : %b ilustracje ; %c 26 cm. |
336 |
|
|
%a Tekst %b txt %2 rdacontent |
337 |
|
|
%a Bez urządzenia pośredniczącego %b n %2 rdamedia |
338 |
|
|
%a Wolumin %b nc %2 rdacarrier |
504 |
|
|
%a Bibliografia na stronach 598-608. Indeks. |
505 |
0 |
# |
%a Zawiera zagadnienia:
CZĘŚĆ I Panoptikum podmiotowości, czyli wybrane dzieje recepcji tożsamości w kontekście zmiennych paradygmatów wiedzy – od xx do xxi wieku
1. Freudowski model struktury aparatu psychicznego
2. Heideggerowskie bycie podmiotu ku kresowi
3. Egzystencjalizm jako projekt antropologii filozoficznej Jean‑Paula Sartre’a
4. W obliczu Innego (lustra) – Lacanowska koncepcja podmiotu
5. Polylogue Julii Kristevej, czyli podmiot w procesie
6. Rolanda Barthes’a homo significans
7. Gadamerowska tożsamość jako interpretacja i konfrontacja tradycji
8. Doświadczenie przygodności (i) bycia‑w‑świecie gier językowych
9. Człowiek jest bytem bez źródła – antropologia filozoficzna Michela Foucaulta
10. Derridiańska tożsamość jako ślad (nie)obecności podmiotu (i) historii
11. Tożsamość jako reperkusja różnicy i powtórzenia w filozofii Gillesa Deleuze’a
12. Tożsamość jako ready‑made i fantazmat w socjologii kultury Jeana Baudrillarda
CZĘŚĆ II Zarys historii strategii tożsamościowych w praktykach artystycznych od modernizmu do postmodernizmu
1. Czas awangardy
1.1 Ekspresjonistyczna persona na drodze od ekstazy do melancholii
1.2 Rewolta, prowokacja i profetyczność futurystycznego podmiotu
1.3 Język kubizmu i abstrakcjonizmu jako eliminacja podmiotu na rzecz idei
1.4 Malewicz i Mondrian, czyli bezprzedmiotowy szyfr transcendencji
1.5 Kryzys znaku i gra tożsamości w twórczości Marcela Duchampa
1.6 Automatyzm oraz pismo podświadomości w surrealizmie
1.7 (Nie)tożsamość ekspresjonizmu abstrakcyjnego – od egzystencji do transcendencji
2. Interwał neoawangardy
2.1 John Cage – nowy administrator przypadku, czasu i ciszy
2.2 Happening, czyli kolaż uprzedmiotowionych podmiotów
2.3 Anonimowy i/lub zbiorowy podmiot anty‑sztuki w działaniach Fluxusu
2.4 Wiedeńskie katharsis – akcjoniści wiedeńscy na tropie misteriów i archetypów
2.5 Performer jako dzieło i medium
2.6 Szamanizm, transcendencja i mitologia Josepha Beuysa
2.7 Minimalizm, czyli „śmierć” autora i „narodziny” oglądającego podmiotu
2.8 Matrycowanie jednostkowych i uniwersalnych kodów kulturowych w sztuce ziemi
3. Postmodernizm – cięcie, reakcja czy kontynuacja?
3.1 „Podmiotowość w szoku”, czyli orgia multiplikowanych tożsamości w sztuce
Andy’ego Warhola
3.2 TV Buddha, czyli (re)transmisja obrazów i wizerunków w sztuce wideo
3.3 Sztuka (pisania) opcji zerowej
3.4 Gry językowe podmiotu w sztuce konceptualnej lat 70.
3.5 Artysta jako antropolog w sztuce kontekstualnej
3.6 Fotogeniczność (nie)tożsamości w lustrach hiperrealizmu
3.7 Stara gestualność w nowej ekspresji lat 80.
3.8 Polifonia postmoderny |
505 |
0 |
# |
%a CZĘŚĆ III Konstytuowanie i redefiniowanie tożsamości – od modernizmu do ponowoczesności
1. Tożsamość wobec kryzysu idei reprezentacji i utraty przezroczystości przez język
2. Kreowanie i dyscyplinowanie ciała jako tożsamościowa strategia
3. Rola abjectu w konstruowaniu podmiotowości
4. Pragnienie i pożądanie nie‑Ja
5. Melancholia jako kryzys i mechanizm transformacji podmiotu
6. Bojaźń i drżenie, czyli trauma w nowych dekoracjach
CZĘŚĆ IV (Nie)obecna struktura tożsamości
1. Konwersja i rozproszenie tożsamości jednostkowych oraz zbiorowych
2. Kontekstualność projektów tożsamościowych
3. Palimpsestowość i intertekstualność jako modus operandi we współczesnych strategiach tożsamościowych
4. Kombinatoryka, przygodność i aleatoryka tożsamościowego bricolage’u
5. (Post)cielesna (de)terytorializacja tożsamości w czasach posthumanizmu
CZĘŚĆ V Funkcje i strategie artystycznej tożsamości
1. Pomiędzy fikcją a biografią, czyli mitologizacja dyskursu genealogicznego artysty
2. Rekonstruowanie i redefiniowanie nomadycznej tożsamości podmiotu – lokacje i dyslokacje „Ja”
3. Atopos – brak umiejscowienia i „znikająca” figura podmiotu
4. Dynamika trajektorii tożsamości – pomiędzy kulturą a naturą
5. Ciało jako Inny (tekst) w konstruowaniu podmiotowości
6. Dylematy i transgresje (kulturowej) płci
7. Spotkanie i/lub konfrontacja z Innym
8. Gry i transformacje tożsamościowe
9. „Zachłanny artysta” – aneksja i kreacja obcych terytoriów
CZĘŚĆ VI Metafory iterytoria podmiotu, czyli tożsamościowe dykcje i figury
1. Autoportret i autobiografia jako alegoria lustra
2. „Pisanie” podmiotu abjectem
3. Nowy wspaniały świat tanatosa
4. Post‑cielesność, czyli bestiarium tożsamości
5. Kiedy „Ja” staje się kłączem – symulakry, awatary i klony tożsamości w cyberkulturze i sztuce sieci
6. Maska i teatralizacja w świecie spektaklu
7. Homo politicus, czyli ornament z ludzkiej masy
CZĘŚĆ VII Strategie retoryczne podmiotu jako praktyka kulturowej dekonstrukcji
1. Artysta wobec historii i tradycji kulturowych
2. „Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam”. Narracje sztuki wobec patriarchalnej idei tożsamości
3. Polityka ekwiwalencji i subwersji, czyli sztuka (o) opresji i nierówności
4. Sztuka dekonstrukcji oraz demistyfikacji sztuki (i artysty)
5. Poza tabu – desakralizacja sacrum i… profanum
6. Obrazy (i) ciała – od immanencji do transcendencji
7. Ewokacje dyskursu miłosnego, czyli miłość w labiryncie krzywych luster
Zakończenie
1. Efekt pasażu
2. Multikulturalizm i proces uprzestrzennienia ponowoczesnej tożsamości
3. Impas podmiotowości, doświadczenie nicości i „reinkarnacja” autora
4. Polifonia luster i matryc, czyli Ja w świecie post‑biologicznym
5. Tożsamość (sztuki) jako koan
6. Zarówno to, jak i to – tożsamość jako forma i pustka |
536 |
|
|
%a Projekt dofinansowano ze środków Ministerswa Kultury i Dziedzictwa Narodowego |
546 |
|
|
%a Streszczenie w języku angielskim. |
650 |
|
# |
%a Subiektywność %x w sztuce. |
650 |
|
# |
%a Subiektywność. |
650 |
|
# |
%a Strukturalizm. |
650 |
|
# |
%a Transhumanizm. |
650 |
|
# |
%a Podmiot (filozofia). |
650 |
|
# |
%a Ja (filozofia). |
650 |
|
# |
%a Sztuka %y 20 w. %x filozofia. |
650 |
|
# |
%a Tożsamość (filozofia). |
650 |
|
# |
%a Tożsamość (filozofia) %x w sztuce. |
650 |
|
# |
%a Nowoczesność %x w sztuce. |
650 |
|
# |
%a Postmodernizm %x w sztuce. |
710 |
2 |
# |
%a Akademia Sztuk Pięknych (Katowice). %e Wydawca %4 pbl |
856 |
4 |
2 |
%u https://sbc.org.pl/dlibra/publication/180093/edition/169573/content %y Roman Lewandowski, Konfrontacje i negocjacje : strategie tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. U.Ś. Aleksandry Kunce, Katowice 2015. |
856 |
4 |
0 |
%u https://opacwww.asp.wroc.pl/site/recorddetail/1703100206622 %z Rekord w katalogu OPAC biblioteki %9 LinkOPAC |
856 |
4 |
1 |
%u https://sbc.org.pl/Content/376183/Efekt%20Pasa%C5%BCu_lekki.pdf %y Wersja online |
920 |
|
|
%a ISBN 978-83-65825-14-8 |
990 |
|
|
%a #Teoria |