Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Efekt pasażu : konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych

Tytuł pełny:
Efekt pasażu : konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych / Roman Lewandowski
Autorzy:
Lewandowski, Roman (sztuki piękne)
Temat:
Subiektywność - w sztuce.
Subiektywność.
Strukturalizm.
Transhumanizm.
Podmiot (filozofia).
Ja (filozofia).
Sztuka - 20 w. - filozofia.
Tożsamość (filozofia).
Tożsamość (filozofia) - w sztuce.
Nowoczesność - w sztuce.
Postmodernizm - w sztuce.
Rok wydania:
2018
Wydawca:
Katowice : Akademia Sztuk Pięknych
ISBN:
9788365825148
Opis fizyczny:
623, [1] strona : ilustracje ; 26 cm
Uwagi:
Bibliografia na stronach 598-608. Indeks
Projekt dofinansowano ze środków Ministerswa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Streszczenie w języku angielskim
Książka
propozycja biblioteki
LDR 07981cam#a2200493#i#4500
001 1703100206622
003 WR 188
005 20221129104718.6
008 180905s2018####pl#a#########|001#0#pol#c
020 %a 9788365825148
035 %a xx004403466
040 %a KR U/DA %b pol %e PNN %c KR U/DA %d POZN U/HAs %d WR O/GW %d WR 188
041 0 # %a pol %b eng
100 1 %a Lewandowski, Roman %c (sztuki piękne). %e Autor
245 1 0 %a Efekt pasażu : %b konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych / %c Roman Lewandowski.
246 3 0 %a Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych
260 # %a Katowice : %b Akademia Sztuk Pięknych, %c 2018.
300 %a 623, [1] strona : %b ilustracje ; %c 26 cm.
336 %a Tekst %b txt %2 rdacontent
337 %a Bez urządzenia pośredniczącego %b n %2 rdamedia
338 %a Wolumin %b nc %2 rdacarrier
504 %a Bibliografia na stronach 598-608. Indeks.
505 0 # %a Zawiera zagadnienia: CZĘŚĆ I Panoptikum podmiotowości, czyli wybrane dzieje recepcji tożsamości w kontekście zmiennych paradygmatów wiedzy – od xx do xxi wieku 1. Freudowski model struktury aparatu psychicznego 2. Heideggerowskie bycie podmiotu ku kresowi 3. Egzystencjalizm jako projekt antropologii filozoficznej Jean‑Paula Sartre’a 4. W obliczu Innego (lustra) – Lacanowska koncepcja podmiotu 5. Polylogue Julii Kristevej, czyli podmiot w procesie 6. Rolanda Barthes’a homo significans 7. Gadamerowska tożsamość jako interpretacja i konfrontacja tradycji 8. Doświadczenie przygodności (i) bycia‑w‑świecie gier językowych 9. Człowiek jest bytem bez źródła – antropologia filozoficzna Michela Foucaulta 10. Derridiańska tożsamość jako ślad (nie)obecności podmiotu (i) historii 11. Tożsamość jako reperkusja różnicy i powtórzenia w filozofii Gillesa Deleuze’a 12. Tożsamość jako ready‑made i fantazmat w socjologii kultury Jeana Baudrillarda CZĘŚĆ II Zarys historii strategii tożsamościowych w praktykach artystycznych od modernizmu do postmodernizmu 1. Czas awangardy 1.1 Ekspresjonistyczna persona na drodze od ekstazy do melancholii 1.2 Rewolta, prowokacja i profetyczność futurystycznego podmiotu 1.3 Język kubizmu i abstrakcjonizmu jako eliminacja podmiotu na rzecz idei 1.4 Malewicz i Mondrian, czyli bezprzedmiotowy szyfr transcendencji 1.5 Kryzys znaku i gra tożsamości w twórczości Marcela Duchampa 1.6 Automatyzm oraz pismo podświadomości w surrealizmie 1.7 (Nie)tożsamość ekspresjonizmu abstrakcyjnego – od egzystencji do transcendencji 2. Interwał neoawangardy 2.1 John Cage – nowy administrator przypadku, czasu i ciszy 2.2 Happening, czyli kolaż uprzedmiotowionych podmiotów 2.3 Anonimowy i/lub zbiorowy podmiot anty‑sztuki w działaniach Fluxusu 2.4 Wiedeńskie katharsis – akcjoniści wiedeńscy na tropie misteriów i archetypów 2.5 Performer jako dzieło i medium 2.6 Szamanizm, transcendencja i mitologia Josepha Beuysa 2.7 Minimalizm, czyli „śmierć” autora i „narodziny” oglądającego podmiotu 2.8 Matrycowanie jednostkowych i uniwersalnych kodów kulturowych w sztuce ziemi 3. Postmodernizm – cięcie, reakcja czy kontynuacja? 3.1 „Podmiotowość w szoku”, czyli orgia multiplikowanych tożsamości w sztuce Andy’ego Warhola 3.2 TV Buddha, czyli (re)transmisja obrazów i wizerunków w sztuce wideo 3.3 Sztuka (pisania) opcji zerowej 3.4 Gry językowe podmiotu w sztuce konceptualnej lat 70. 3.5 Artysta jako antropolog w sztuce kontekstualnej 3.6 Fotogeniczność (nie)tożsamości w lustrach hiperrealizmu 3.7 Stara gestualność w nowej ekspresji lat 80. 3.8 Polifonia postmoderny
505 0 # %a CZĘŚĆ III Konstytuowanie i redefiniowanie tożsamości – od modernizmu do ponowoczesności 1. Tożsamość wobec kryzysu idei reprezentacji i utraty przezroczystości przez język 2. Kreowanie i dyscyplinowanie ciała jako tożsamościowa strategia 3. Rola abjectu w konstruowaniu podmiotowości 4. Pragnienie i pożądanie nie‑Ja 5. Melancholia jako kryzys i mechanizm transformacji podmiotu 6. Bojaźń i drżenie, czyli trauma w nowych dekoracjach CZĘŚĆ IV (Nie)obecna struktura tożsamości 1. Konwersja i rozproszenie tożsamości jednostkowych oraz zbiorowych 2. Kontekstualność projektów tożsamościowych 3. Palimpsestowość i intertekstualność jako modus operandi we współczesnych strategiach tożsamościowych 4. Kombinatoryka, przygodność i aleatoryka tożsamościowego bricolage’u 5. (Post)cielesna (de)terytorializacja tożsamości w czasach posthumanizmu CZĘŚĆ V Funkcje i strategie artystycznej tożsamości 1. Pomiędzy fikcją a biografią, czyli mitologizacja dyskursu genealogicznego artysty 2. Rekonstruowanie i redefiniowanie nomadycznej tożsamości podmiotu – lokacje i dyslokacje „Ja” 3. Atopos – brak umiejscowienia i „znikająca” figura podmiotu 4. Dynamika trajektorii tożsamości – pomiędzy kulturą a naturą 5. Ciało jako Inny (tekst) w konstruowaniu podmiotowości 6. Dylematy i transgresje (kulturowej) płci 7. Spotkanie i/lub konfrontacja z Innym 8. Gry i transformacje tożsamościowe 9. „Zachłanny artysta” – aneksja i kreacja obcych terytoriów CZĘŚĆ VI Metafory iterytoria podmiotu, czyli tożsamościowe dykcje i figury 1. Autoportret i autobiografia jako alegoria lustra 2. „Pisanie” podmiotu abjectem 3. Nowy wspaniały świat tanatosa 4. Post‑cielesność, czyli bestiarium tożsamości 5. Kiedy „Ja” staje się kłączem – symulakry, awatary i klony tożsamości w cyberkulturze i sztuce sieci 6. Maska i teatralizacja w świecie spektaklu 7. Homo politicus, czyli ornament z ludzkiej masy CZĘŚĆ VII Strategie retoryczne podmiotu jako praktyka kulturowej dekonstrukcji 1. Artysta wobec historii i tradycji kulturowych 2. „Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam”. Narracje sztuki wobec patriarchalnej idei tożsamości 3. Polityka ekwiwalencji i subwersji, czyli sztuka (o) opresji i nierówności 4. Sztuka dekonstrukcji oraz demistyfikacji sztuki (i artysty) 5. Poza tabu – desakralizacja sacrum i… profanum 6. Obrazy (i) ciała – od immanencji do transcendencji 7. Ewokacje dyskursu miłosnego, czyli miłość w labiryncie krzywych luster Zakończenie 1. Efekt pasażu 2. Multikulturalizm i proces uprzestrzennienia ponowoczesnej tożsamości 3. Impas podmiotowości, doświadczenie nicości i „reinkarnacja” autora 4. Polifonia luster i matryc, czyli Ja w świecie post‑biologicznym 5. Tożsamość (sztuki) jako koan 6. Zarówno to, jak i to – tożsamość jako forma i pustka
536 %a Projekt dofinansowano ze środków Ministerswa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
546 %a Streszczenie w języku angielskim.
650 # %a Subiektywność %x w sztuce.
650 # %a Subiektywność.
650 # %a Strukturalizm.
650 # %a Transhumanizm.
650 # %a Podmiot (filozofia).
650 # %a Ja (filozofia).
650 # %a Sztuka %y 20 w. %x filozofia.
650 # %a Tożsamość (filozofia).
650 # %a Tożsamość (filozofia) %x w sztuce.
650 # %a Nowoczesność %x w sztuce.
650 # %a Postmodernizm %x w sztuce.
710 2 # %a Akademia Sztuk Pięknych (Katowice). %e Wydawca %4 pbl
856 4 2 %u https://sbc.org.pl/dlibra/publication/180093/edition/169573/content %y Roman Lewandowski, Konfrontacje i negocjacje : strategie tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. U.Ś. Aleksandry Kunce, Katowice 2015.
856 4 0 %u https://opacwww.asp.wroc.pl/site/recorddetail/1703100206622 %z Rekord w katalogu OPAC biblioteki %9 LinkOPAC
856 4 1 %u https://sbc.org.pl/Content/376183/Efekt%20Pasa%C5%BCu_lekki.pdf %y Wersja online
920 %a ISBN 978-83-65825-14-8
990 %a #Teoria

Dokumenty przeznaczone do wypożyczenia

Sygnatura - spisz bibliotekarzowi:
20522
Nr inwentarza:
K 4 20522
Stan fizyczny:
nowa
Lokalizacja:
Książki do wypożyczenia / Books to borrow
Niedostępny

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies